Anno 2019 is de bewustwording omtrent een gezonde levensstijl en het belang van sporten het onderwerp van de dag. Miljoenen mensen bezoeken dagelijks of wekelijks de sportschool om hun conditie en gezondheid op pijl te houden. De ontwikkeling, die zich de laatste jaren heeft afgespeeld in de fitnessbranche, is dat men steeds meer behoefte heeft aan persoonlijke aandacht en exclusiviteit, waardoor het voor personal trainers een interessante kans is om een eigen exclusieve fitness studio te beginnen.
Niet alleen is het financieel interessant om een eigen studio te beginnen; de vrijheid die het geeft om je eigen ideeën en visie neer te zetten is een groot voordeel voor veel trainers. Daarnaast zijn er nog een boel voordelen die het opzetten van een eigen PT-studio met zich meebrengt. Maar waar moet je op letten? Waar moet je beginnen? In dit artikel worden vier tips behandeld die jou gaan helpen bij het opzetten van een succesvolle studio.
1. Bepaal je doelgroep
Het kiezen van de juiste doelgroep is een van de belangrijkste dingen wanneer het aankomt op het opzetten van een succesvolle PT-business. Kies één of een paar duidelijke klantsegmenten uit die jij wilt bereiken met je studio. Let hierbij op aspecten als leeftijd, geslacht, type levensstijl en bestedingspatroon. Daarnaast moet je vooraf goed in kaart brengen welke behoeften en problemen er bij deze doelgroep heersen om hier vervolgens succesvol op in te spelen.
2. Bepaal je budget
Het is goed om vooraf in kaart te brengen hoeveel budget je denkt nodig te hebben voor het opzetten van je eigen PT-Studio. Het budget is afhankelijk van het type studio dat je wilt openen. Wil je kleinschalig beginnen dan zal je misschien geen externe financiers nodig hebben of zal wellicht een kleine lening volstaan. Wil je gelijk groots uitpakken dan zou je wellicht een samenwerking aan moeten gaan met investeerders of partners. Wanneer dit het geval is, is het goed om dit van tevoren te weten en hier tijdig mee te beginnen.
3. Verdiep je in de PT-Business
Kennis is macht! Het is altijd goed om de markt alvast in kaart te brengen en na te gaan waar de meeste PT’ers tegenaan zijn gelopen toen zij hun studio begonnen. Bezoek daarom andere studio’s en praat met branche gerelateerde ondernemers over hun ervaringen. Het hebben van een goede sparringpartner levert altijd resultaat en is tevens een goede manier om je netwerk te vergroten.
4. Kies een goede locatie
Het kiezen van een geschikte locatie is van essentieel belang voor het succes van je PT-studio. Het belangrijkste aspect hierbij is dat de beoogde locatie aansluit op je beoogde doelgroep. Wil je je namelijk richten op ouderen dan is het niet handig je te vestigen in een gebied waar voornamelijk studenten wonen. Bepaal dus eerst goed je doelgroep en kijk dan waar deze doelgroep zich bevindt. Kijk vervolgens in dit gebied voor een geschikte locatie.
Wil je nog meer tips en ondersteuning bij het opzetten van je eigen PT-studio? Neem vrijblijvend contact op!