Veel clubs bieden hun producten en diensten aan veel verschillende doelgroepen aan en lopen het risico een alledaags product aan te bieden waarbij het voor klanten helemaal om de prijs draait. Als je iets vergelijkbaars aanbiedt als de overige fitnessclubs in je regio, wordt prijs de belangrijkste reden voor consumenten om te kiezen voor een fitnessclub. Dit maakt het verleidelijk om de lidmaatschapskosten te verlagen om concurrerend te blijven.
Als je de behoeftes en doelen van de mensen die je wilt aantrekken niet begrijpt en niet duidelijk definieert, zal het een lastige opgave worden om een gepersonaliseerde ervaring te bieden voor Personal Trainer Studio’s.
Maar als je dit wel echt begrijpt en duidelijk definieert welk type mensen je wilt aantrekken, heb je een grotere kans op succes. Je zet jezelf in een positie waarin je een persoonlijkere, onderscheidende ervaring kunt bieden.
Het gaat erom dat je je klanten centraal stelt en duidelijk bent over de mensen die je wel en die je niet als leden van je fitnessclub wilt hebben. Je hoogste prioriteit is het begrijpen wie je doelgroep is en wat hun behoeften en eisen zijn. Vervolgens kun je een prikkelende visie ontwikkelen voor de lidmaatschapservaring die je club zal aanbieden.
Ken je doelgroep
Denk aan het type mensen dat je wilt aantrekken en voor wie je het meest interessant bent. Houd hierbij je locatie en concurrentie in je omgeving in het achterhoofd. Wat is je unieke verkoopargument om je te onderscheiden van de concurrentie? Hoe breek je door het lawaai in deze altijd groeiende branche?
Zodra je je doelgroep hebt bepaald kun je denken aan hoe je je club gaat positioneren en wat je aan gaat bieden.
Het is echter lastiger om erachter te komen wat mensen precies uit hun lidmaatschap willen halen. Mensen ‘weten vaak niet wat ze niet weten’, maar dat betekent niet dat je niet om meningen hoeft te vragen. Begin bij tevredenheidsenquêtes die de afgelopen tijd zijn afgenomen. Dit is een goede manier om erachter te komen wat mensen niet leuk vinden aan je huidige aanbod en wat ze ervoor in de plaats zouden willen zien.
Als je al een draaiende club hebt is het altijd een goed idee om dit aan je trainers en instructeurs te vragen. Ze hebben mogelijk kennis over verschillende trainingsmaterialen, producten, diensten en trainingsvormen die je club niet aanbiedt. Het is met name nuttig om trainers en instructeurs te vragen die nog niet lang voor je club werken: welke trainingsvormen hebben ze voorheen gedaan en wat was er toen succesvol?
Begrijp de behoefte van je doelgroep
De meeste leden hebben bepaalde doelen gesteld voor hun fitness leefstijl. Maar door verder te kijken dan de oppervlakkige doelen (zoals gewicht verliezen, 100 kg deadlift, 1,5 kilometer hardlopen in 5 minuten) en naar de onderliggende behoeften van klanten te kijken, kun je bepalen hoe het aanbod van je club deze behoeften zal vervullen. Voor sommigen biedt het de mogelijkheid om vrienden te maken, zichzelf uit te dagen en in beweging te komen.
Deze doelen vormen de sleutel voor het creëren van een krachtige visie voor je club. Draaien de doelen om het verliezen van gewicht, het deadliften van zwaardere gewichten, het krijgen van een strak lichaam, het vertragen van het verouderingsproces?
Door de gegevens van ledenprofielen en de feedback over hun doelen bij elkaar te brengen ben je in staat je huidige lidmaatschap te definiëren. Doen mensen met name aan zware work-outs, zijn het meer algemene gebruikers, mensen die aan revalidatie doen of zijn er andere specifieke profielen?
Het is enorm lastig om een visie voor je club te creëren en nieuwe fitness ervaringen voor leden te creëren als je je leden op dit niveau niet kent.
Vergeet de niet-leden niet
Het verbeteren van het retentie-cijfer is een essentieel doel voor de meeste clubs, maar dat is het aantrekken van nieuwe leden ook. Het is aannemelijk dat mensen die lid van een fitnessclub willen worden een kijkje zullen nemen bij de verschillende aanbieders in de regio. Jij kunt hun zoektocht nabootsen om te zien welke informatie ze zullen vinden.
Bezoek de websites van concurrerende clubs en hun aanwezigheid op social media. Sommige clubs zullen beperkt online aanwezig zijn, maar veel clubs communiceren hun aanbod via deze kanalen en dit is waardevolle informatie voor je. Je kunt via social media ook een idee krijgen van wat mensen over iedere club en de verschillende soorten work-outs die ze aanbieden te zeggen hebben.
Een andere nuttige vorm van onderzoek is het bekijken van de overige sportactiviteiten om je heen. Zijn er veel mensen die wandelen of hardlopen, fietsen of zwemmen ze? Kijk ook naar sporten zoals voetbal, tennis, hockey, volleybal, enz.
Dit kan zeer nuttige informatie zijn. Als er bijvoorbeeld 10 voetbalclubs binnen een straal van 15 kilometer van je club liggen, met een grove schatting van 100 leden per club, zijn er minimaal 1000 mensen in de buurt die voetballen en mogelijk interesse hebben in het trainen van uithoudingsvermogen voor voetbal.
Denk ook aan de nieuwste trends, zoals hindernisbanen en stormbanen. Het is voor je club misschien onmogelijk om een hele stormbaan over muren en door sloten op te zetten, maar je kunt wel trainingsprogramma’s ontwikkelen die gericht zijn op serieuze deelnemers aan dit soort evenementen.
Wil je meer weten over hoe jij jouw PT-business nog succesvoller kan maken? Neem dan vrijblijvend contact met ons op.
Meer InformatieDit artikel is geschreven in samenwerking met onze partner Studion.